Åpenhetsloven
Under kommer en lenke til nedlasting av rapporten datert 04.03.2024
Om åpenhetsloven
1. juli 2022 trådte Åpenhetsloven i kraft. Den skal sikre anstendige arbeidsvilkår i hele verdikjeden - og det er opp til bedriften selv å bevise sin egen innsats, og rapporten må oppdateres senest 30. juni hvert år.
Anstendige arbeidsvilkår er noe vi i BestDrive tar på alvor, og nedenfor følger en redegjørelse over hvilke tiltak vi har satt inn for å sikre dette.
Rapporten kan i sin helhet lastes ned nederst i denne artikelen.
- BestDrive er en del av Continental. Med over 199 000 ansatte over hele verden. I BestDrive det 310 ansatte. Vi har 34 verksteder og 46 franchisetakere over hele landet.
- Dekkmann endret navn til BestDrive som er kjedens navn i resten av Europa
- BestDrive driver med salg av dekk, biltibehør, dekktjenester (som f.eks. Dekkhotell) og verkstedtjenester.
- Vi har en avtale Code of Conduct (etiske retningslinjer), med alle våre samarbeidspartnere og ansatte. Vi har også etablerte varslingssystemer med tanke på brudd på arbeidsmiljøloven, bestikkelser, barnearbeid og andre forhold som bryter med våre etiske retningslinjer.
- Vi behandler åpenhetsloven som et eget tema i alle styremøter. Daglig Leder har det overordnede ansvaret for loven. Purchasing/Innkjøp har ansvaret for aktsomhetsvurderinger som utføres I henhold til OECDs retningslinjer.
Kartlegging og Risikovurdering
RiskBestDrive jobber etter følgende modell for å sikre leverandørkjeden. Risikovurdering vil inngå i vår Due Dilligence når vi starter samarbeid med nye leverandører i fremtiden. |
Group Sustainability Ambitions
BestDrive en del av Continental globalt. Hele Gruppen jobber etter følgende ambisjoner:
”Emission-free“ refers to zero emissions like greenhouse gases or NOx but does not include harmless emissions like water vapor emissions, non-toxic biodegradable particulate emissions or a minimum of noise emissions. |
Verdikjeden
I tillegg til åpenhetsloven jobber vi også etter Gruppens forplikteler i verdikjeden
Aktsomhetsvurderinger
- Vi har vurdert risikoen med våre norske virksomheter som veldig lav, da vi er underlagt ILO-konvensjoner og spesielt kjernekonvensjonene om organisasjonsfrihet og rett til kollektive forhandlinger, forbud mot barnearbeid, forbud mot tvangsarbeid og forbud mot diskriminering. Samt OECDs retningslinjer for multinasjonale virksomheter, med klare forventninger til due diligence-områder som menneskerettigheter, arbeidsrettigheter, miljø, antikorrupsjon og åpenhet
- Hver eneste leverandør og samarbeidspartner er forpliktet til å signere Business Partner Code of Conduct (BPCoC) – offisielt dokument utstedt av Continental sentralt, som gir et rammeverk for bærekraftig forretningspraksis generelt. I kapittel 4. (Gode arbeidsforhold & menneskerettigheter) har vi deler om respekt for mangfold og likebehandling.
- Vi har kartlagt våre 100 største leverandører fordelt på omsetning. Ved måletidspunkt var ble det alle som har levert varer og tjenester over 48 000 kr per år. Dette dekker 99,87% av våre leveranser i kroner.
- Basert på offentlig tilgjengelig informasjon og inntrykk etter mange års samarbeid synes risikoen å være lav. Vi har ikke avdekket brudd eller vesetlig risiko for brudd på arbeidstager- eller menneskerettigheter.
Leverandørfordeling
Videre arbeid med aktsomhetsvurderinger
- Vi kjøper mye dekk er vi godt i gang med å kartlegge fabrikkene som produserer dekkene vi kjøper inn (underleverandører).
- Neste steg er å jobbe videre med å sikre en aktsomhetsvurderingsprosess med anskaffelse av nye leverandører. Samt jobbe oss videre i materien slik at underleverandørene også blir gjenstand for våre aktsomhetsvurderinger.
- Vi er også medlem av Etisk Handel for å bistå oss i prosessene, revidere våre prosesser, rutiner og publikasjon.
Last ned rapporten her.
- 04.03.2024 Publisering Åpenhetsloven BestDrive (PDF, 6591.6 KB)