Når skal sommerdekk på?
På vått sommerføre er bremselengden med et piggfritt vinterdekk hele 20 prosent lengre enn med sommerdekk. Likevel kjører flere hundre tusen nordmenn med vinterdekk i sommersesongen. Dette er både farlig og svært dårlig økonomi, advarer dekkekspert.
Hver 5. nordmann (18,5 %), oppgir at de har kjørt en hel sommer på piggfrie vinterdekk. Det kommer frem i en undersøkelse Continental har utført.
– Piggfrie dekk er dramatisk mye dårligere enn et sommerdekk på sommerføre. Spesielt når veibanen er våt kan bremselengden bli hele 20 prosent lengre. Det kan være kritiske metere ved en nødbrems. Det er også dårlig økonomi, da vinterdekkene blir slitt langt raskere på sommerføre, og du må bytte dekk oftere, sier vår erfarne dekkekspert Torleiv Haukenes.
Bestill time for dekkskifte hos din lokale BestDrive-forhandler her
Når skal sommerdekk på?
Første søndag etter 2. påskedag er det ikke lenger tillatt å kjøre med piggdekk i Sør-Norge. Datoen for Nord-Norge er 1. mai. Dersom det er vinterføre der du ferdes etter disse datoene er det allikevel tillatt å bruke piggdekk. Legg merke til at det ikke er noe krav om når sommerdekk skal settes på.
Bytt til sommerdekk når temperatur, vei- og føreforholdene tilsier at sommerdekk er tryggest og best. Vi anbefaler at du venter med å bytte dekk til temperaturen er stabilt over 7 grader gjennom hele døgnet der du skal kjøre.
Slik velger du de beste sommerdekkene for deg
Krav til piggdekk og piggfrie vinterdekk
- Dersom du har piggdekk, har du ikke lov til å bruke dette etter første søndag etter 2. påskedag i Norge – utenom i de to nordligste fylkene, Troms og Finnmark og Nordland. Der må piggdekkene av senest 1. mai. Dersom føret gjør at piggdekk er nødvendig etter disse datoene, er det likevel tillatt å bruke det.
- Kjører du med piggfrie vinterdekk om sommeren, er ikke dette direkte forbudt, men det frarådes på det sterkeste.
– Det er i praksis farligere å kjøre med et vinterdekk om sommeren enn motsatt. På vinterføre vil du straks merke at et sommerdekk ikke oppfører seg like bra på glatt føre som et vinterdekk. Om sommeren får du ingen forvarsel om et vinterdekks dårligere egenskaper før det er for sent, sier Haukenes.
Anbefaler minimum 3 millimeter mønsterdybde på sommerdekk
Husk også at selv om minimumskravet til mønsterdybde i et sommerdekk er 1,6 millimeter, anbefaler vi at du bytter sommerdekk i god tid før de er så nedslitte. NAFs anbefaling er at du bytter dekkene når de har mindre enn 3 millimeter mønster på størstedelen (2/3) av dekkets slitebane, den delen som kommer i kontakt med veien. BestDrive har en noe mer fleksibel holdning til dette hvor biltype og ikke minst bør bilbruk tas med i vurderingen. En liten lett bil som kun brukes i nærtrafikk kan slite dekkene lenger ned enn en profesjonell bilbruker som kjører mye og lang i høye hastigheter. Nye sommerdekk har mønsterdybde på cirka 8 millimeter.
Derfor kan det være farlig å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren
Selv om et sommerdekk og et piggfritt vinterdekk ved første øyekast kan se like ut, er det store forskjeller på dem. Det handler både om mønsteret i dekkene og om hvor hard gummien er.
Bruker du et piggfritt vinterdekk om sommeren, så vil gummien i dekket som er lagd for vintertemperaturer bli altfor myk. Mønsteret i vinterdekk er også utviklet for å gi best veigrep på is og snø.
– Spesielt når underlaget er bart og vått vil et vinterdekk gi langt dårligere grep og mye lengre bremselengde enn et sommerdekk. Faren for vannplaning, hvor dekkene mister kontakten med veibanen og bilen ikke lar seg styre, er også langt høyere med et vinterdekk. Et godt sommerdekk er tilpasset de vei-, temperatur- og føreforholdene vi har om sommeren, og er et klart bedre alternativ både for trafikksikkerheten, men også for lommeboka, sier vår produktekspert.
Høyere drivstofforbruk og raskere dekkslitasje med vinterdekk om sommeren
De piggfrie vinterdekkene vil også raskere bli nedslitt om sommeren enn et sommerdekk. Den mykere gummiblandingen i disse gjør at mønsterdybden raskere reduseres.
– Det betyr at du må bytte dekk oftere – med den kostnaden det har. I tillegg så er rullemotstanden i et godt sommerdekk gjerne lavere – noe som resulterer i lavere drivstofforbruk eller lavere strømforbruk – avhengig av om du kjører bil med forbrenningsmotor eller elbil, sier Torleiv Haukenes.
Vi har mer enn 70 forhandlere spredd over hele Norge, fra Mandal i syd til Alta i nord. Mer enn 60 000 norske kunder har fast avtale om dekkskifte og dekkhotell hos BestDrive, som er Norges eldste dekkfaghandel.
Her er de 5 viktigste sommerdekkrådene:
- Den viktigste regelen du som sjåfør må huske på, er at du skal bruke dekk som er tilpasset forholdene. Er det vinter og snø på veien, så skal du bruke dekk tilpasset dette føret – helt uavhengig av andre krav.
- Første søndag etter 2. påskedag er det ikke lenger tillatt å kjøre med piggdekk i Sør-Norge. Vent med å bytte til sommerdekk til temperaturen gjennom hele dagen er over 7 grader der du skal kjøre.
- Sjekk at alle sommerdekkene har en mønsterdybde på minst 1,6 millimeter. Dette er et lovpålagt krav. NAF anbefaler minst 3 millimeter! Trenger du nye sommerdekk, har BestDrive et stort utvalg av høykvalitets sommerdekk for alle biltyper i flere prisklasser. Finn riktige sommerdekk til din bil her.
- Det er både farlig og dyrere å bruke vinterdekk om sommeren. Ikke gjør det! Et bra sommerdekk er langt sikrere og vil også redusere dine driftskostnader. Spør gjerne din BestDrive-forhandler for råd om de beste sommerdekkene for ditt behov og i din prisklasse.
- Når du kjører, er dekkene dine den eneste kontakten du har med veien under deg. Denne kontaktflaten er ikke større per dekk enn en åpen hånd! Sørg derfor for at denne kontakten er maksimalt god, uansett temperatur- vei- og føreforhold. Dette er helt avgjørende for din sikkerhet!