Kjøp av dekk
Velg riktig dekk
Når du kjøper nye dekk til bilen din, er det viktig å velge gode dekk som passer ditt kjøremønster, og ditt behov.
Biltype har også noe å si ved valg av dekk i forhold til lasteindeks og hastighetsindeks.
kontaktflaten mellom et dekk og asfalten er ikke stor,
så det å ha et dekk som er i god stand er viktig for en bedre kjøreglede, og ikke minst for din egen og andres sikkerhet på veien.
Utseende på dekk kan for et utrent øye se veldig like ut, men det er utallige forskjeller.
Slik som for eksempel mønsteret på dekket, gummiblandingen og dekkets andre unike egenskaper som blir utviklet for ulike behov.
Alle disse elementene spiller inn når du skal velge riktig dekk til din bil.
Velge riktig dekk - dekkspesifikasjoner
Før du velger dekk burde du gjøre nødvendig forarbeid. Vognkortet som følger med bilen gir deg informasjon rundt dekkdimensjoner, og utgangspunktet du trenger for å finne dekkene tilpasset bilen din.
For å bestille riktig størrelse på dekkene dine, trenger du følgende informasjon.
Eksempel:
- 205/55 R 16
- 205: Bredden på dekket i millimeter.
- 55: Høyden på dekket i prosent av bredde.
- R: Viser type dekk, som i dette tilfellet er radialdekk.
- 16: Innvendig diameter på dekket i tommer, dvs. felgdiameter
- 91: Lasteindeks.
- V: Hastighetsindeks.
I noen tilfeller krever kanskje bilen din et dekk som er godkjent for bruk til ditt bilmerke, eller du er kanskje ute etter et dekk en en spesifikk teknologi, eksempelvis en teknologi som er produsert for å redusere den innvendige støyen. Et eksempel på en slik kode kan være: 205/55R16 91V MO, - hvor MO betyr at dekket er godkjent av Mercedes-Benz. Se de ulike dekk kodene.
Velg dekk med riktig last- og hastighetsindeks
Når du velger dekk er det viktig at dekket tilfredsstiller kravet til minimum lasteindeks (LI) og minimum hastighetsindeks (Y).
Tallene fremkommer etter dekkdimensjonen som vises på dekkets sidevegg. F.eks. 205/55R16 91H.
Det er forskjell på sommer- og vinterdekk i forhold til valg av hastighetsindeks. Hastighetsindeksen på et sommerdekk kan ikke være dårligere enn det som er oppgitt i vognkortet.
For vinterdekk er minstekravet hastighetsindeks Q (160 km/t). Vognkortet viser derfor kun hastighetsindeksen for sommerdekk.
Dekkets lasteindeks må være minimum det som står i vognkortet, eller høyere.
Er du usikker på hva som gjelder for deg? Se på dekket du har i dag, eller
kontakt din lokale BestDrive.
Finn dine nye dekk i vår dekk-kalkulator og bestill på nett.
Dette betyr informasjonen på sideveggen til et dekk
- 1. Varemerke
- 2. Produktnavn
- 3. Dimensjoner
205: seksjonsbredde i mm.
55: høyde i prosent av bredde.
R: radial.
16: felgdiameter i tommer.
- 4. Symbol for dekkets Hastighets- og lasteindeks
91: godkjent for 615 kg.
V: godkjent for 240 km/t.
- 5. Tubeless: Slangeløst
- 6. EU-merking
E: tilpasset ECE standard R30
4: kode for hvor tester er utført 4=Nederland)
- 7. Godkjennelsenummer
e4xxxxx-s: dekket tilfredsstiller støykrav. - 8. Kode for fabrikant
Dimensjon, produksjonstid, etc. 2206 forteller at dette dekket er produsert i uke 22 i år 06. De to første sifrene viser uke, de to neste viser år.
- 9. DOT: Department of Transport
- 10. WI Tread Wear:Slitasjevarsler med 1,6 mm forhøyning i mønsterbunnen i hovedriller.
Alderen på et dekk - DOT
Lurer du på hvor gammelt dekket ditt er, kan du se på sideveggen på dekket (som vist i bildet over.)
Der står det oppført en DOT-kode, hvor de siste sifrene i koden oppgir alderen.
Koden viser uken dekket ble produsert (to første sifrene), og produksjonsår (to siste sifrene).
For dekk produsert etter år 2000 er det tre siste sifre som angir produksjonstidspunkt.
Dekk er ikke ferskvare i vanlig forstand. Det er ikke produksjonsdato som er viktig, men når dekkene ble tatt i bruk for første gang som er tellende. Det er elementene vi møter under bruk som påvirker gummien. Sollys, ozon, oksygen og eventuell forurensning på veibanen (f.eks. dieselsøl) er noen av årsakene. Som en tommelfingerregel kan man si at gummien i et dekk holder i 6-7 år fra det tas i bruk. Det betyr inntil 10 år fra produksjonsdato.
Rullemotstand - Et dekk med god rullemotstand minsker drivstofforbruket
Dekk med lav rullemotstand gjør at du minsker drivstofforbruket.
Et dekk som ruller godt, vil gjøre at bilen får mindre motstand mellom dekk og asfalt, og derfor også kreve mindre av gasspedalen, og være gunstig for lommeboka.
Særlig ved valg av dekk til elbil vil det være en fordel å velge et dekk med lav rullemotstand.
Info om rullemotstand kan du se på EU-merkelappen, som sitter på nye dekk. Skalaen går fra A til G, hvor A er den minste rullemotstanden et dekk kan ha.
For elbiler vil dekk med god rullemotstand gi noen ekstra kilometer.
Viktig å kontrollere dekk regelmessig
Når du ser etter skader på dekket kan du starte med en visuell kontroll av dekkets overflate.
Bemerker du tydelige skader på dekket må det kontrolleres av et dekkverksted.
Kontakt din lokal BestDrive, så kontrollerer vi dekket for deg, gratis.
For kontroll av mønsterdybde på framhjulene, bør du svinge dekket helt ut til en side slik at du tydelig kan se hele mønsteret.
Slitasjen på dekket skal være mest mulig lik på hele dekkets bredde.
Kontroller mønsterdybden ved hjelp av en dybdemåler.
Du bør måle på flere ulike steder for å se etter avvik i dybden, men det er kun de ¾-delen i midten av mønsteret som skal måles. Se krav for mønsterdybde som gjelder for sommer- og vinterdekk.
Et dekk som har størst slitasje på midten, kan skyldes for høyt lufttrykk, men i dag er dette også svært vanlig for dekk med for lavt lufttrykk – særlig dekk med lav profil og stor bredde. Sjekk derfor med en fagmann.
Et dekk med tydelig slitasje på begge sider av dekket, kan skyldes for lavt lufttrykk, men det er også ofte et tegn på feil hjulinnstilling.
Er dekket tydelig mer slitt på en av sidene skyldes dette normalt feil på hjulstillingen.
Vi anbefaler deg å kontakte din lokale BestDrive som kan kontrollere, og eventuelt få utført en hjulstillingskontroll ved behov. Vær obs på at det kun er utvalgte BestDriveavdelinger som utfører hjulstllingskontroll. Se om din lokale BestDrive tilbyr hjulstillingskontroll.
Dekk merket SSR - run flat
Run Flat dekk inneholder forsterkninger med nanopartikler i sideveggen som gjør at dekket har nok stabilitet til å ikke kolapse ved en punktering. Du rekker derfor å komme deg til nærmeste verksted om uhellet skulle være ute.
Verdt å vite:
- Kjør opp til 80 km med maksimal hastighet på 80 km/t ved punktering
- Reservehjul er ikke nødvendig
- Kompatibel med standard felger
- Drivstoffeffektive (vekt på 4stk SSR dekk <5 standarddekk)
Run Flat dekk kan kun monteres på biler med dekktrykkovervåkningssystem (TPMS)
Dekk merket ContiSilent™
ContiSilent™ - Dekket som gir mindre innvendig støy
Støyen som oppstår inn i ContiSilent™ dekket reduseres ved hjelp av polyuretanskum som er plassert på innsiden av slitebanen. støydempingen forhindrer videre forplantning i bilens kupe som gjør at opplevd dekkstøy reduseres.
Verdt å vite:
- ContiSilent™ teknologien reduserer innvendig støy under alle værforhold og på alle veioverflater med opptil 9 dB(A)
- ContiSilent™ dekk er utstyrt med et lag av polyuretanskum, som er festet på innsiden av slitebanen. Uansett temperatur vil strukturen i skummet forbli inntakt.
- Det gir ingen endring på noen andre kjøreegenskaper eller dekkets levetid, belastningskapasitet eller hastighetsbegrensninger.
- Samme montering og lagring som for standard dekk.
Dekk merket ContiSeal™
ContiSeal™ - Forsegler punkteringer med avansert ContiSeal™ teknologi
Verdt å vite:
- ContiSeal™ dekk har en klebrig, tyktflytende masse som dekker innsiden av dekkets slitebane. Denne teknologien derfor risikoen for et flatt dekk ved å øyeblikkelig forsegle punkteringer i dekkets slitebane på opp til 5 mm i diameter (eks. spikerskade) Slik at dekket forblir oppblåst og bilen mobil.
- Det vil ikke være nødvendig å stoppe øyeblikkelig for å skifte dekk og reisen din kan fortsette. Men ved oppdagelse av en punktering må en dekkspesialist sjekke dekket.
- ContiSeal™ forsegler 80% av alle dekkpunkteringer og er kompatibel med alle standard felger.
Dekk med riktig lufttrykk
Både for høyt og for lavt lufttrykk i et dekk reduserer dekkets evne til maksimalt grep. Ikke bare vil dette føre til hurtig eller ujevn slitasje, det vil også ha en vesentlig innflytelse på kjøreegenskapene, som kan være direkte farlig ved kurvekjøring i høy hastighet.
For å sikre at du har riktig lufttrykk i dekkene dine, bør det sjekkes regelmessig. Om du skal fylle opp bilen med bagasje,
eller andre ting som gjør at bilen blir tyngre, og du skal på lengre turer, gjør du det lurt å sjekke lufttrykket før du reiser avgårde.
Feil lufttrykk, enten det er for lite, eller for mye, påvirker:
- Kjøreegenskapene, særlig mulighetene for å svinge unna plutselige hindringer.
- Våtgrepet, særlig vannplaningsterskelen.
- Bremseegenskapene.
- Temperaturen i dekkene. Overoppheting pga overbelastning (ved for lavt trykk)
- Drivstofforbruket
- Levetiden
Usikker på hvor mye lufttrykk dine dekk skal ha?
Riktig lufttrykk på ditt dekk finner du i bilens instruksjonsbok, på infoskjermer og oppslagsverk på bensinstasjoner.
De fleste biler har denne informasjonen i bilens dørkarm på førersiden, eller bak tanklokket. For vinterdekk anbefaler vi å plusse på 10%.
Det oppgis trykk for om bilen er halvfull, eller fullastet med passasjerer og bagasje.
BestDrive anbefaler å bruke trykket for fullastet bil uansett belastning. Vær obs på at det kan være ulikt dekktrykk på for- og bakaksel.
Tabellen på oversikten viser trykket i både bar og psi. Ikke bland disse.
Lufttrykket måler du enkelt ved å bruke et måleapparat. Du kan også komme innom en BestDrive avdeling, så måler vi lufttrykket for deg.
Mål alltid trykket med kalde dekk (kjørt mindre enn 3 km.)
Stor utvikling av dekk og biler de seneste årene
De siste 20-30-årene har bilene og dekkvaliteten utviklet seg med kvantesprang. Doningene er blitt bredere, høyere og ikke minst mye tyngre.
I tillegg har bilene flere hestekrefter og større dreiemoment.
Kjøreegenskapene er også kraftig forbedret.
Det innebærer blant annet at man ubevisst kjører raskere gjennom svinger enn tidligere. Det som kanskje var riktige dekk i 1990 er ikke nødvendigvis riktig nå lenger.
Sjekk priser på sommerdekk i nettbutikken ved hjelp av vår dekk-kalkulator.
Bilene har endret seg – ikke lenger smale dekk som gjelder
Før var bilene mindre og lettere, og man kunne gjerne ha smalere dekk uten at dette gikk vesentlig utover stabiliteten. Hastighetene var også lavere, med 80 km/t som maksimal hastighet.
Nå kjører vi lovlig i 110 km/t enkelte steder, og standarden på deler av Europa- og Riksveinettet har blitt bedre de siste årene. Det fører til høyere hastigheter og setter dekkene på store prøver når noe kritisk skjer. Derfor er større kontaktflate og bedre feste mot underlaget viktigere enn noen gang.
Bredere dekk har bedre bremseevne enn smale. Ved overgangen til en stor andel SUV-er har tyngdepunktet på mange biler blitt høyere, samtidig som bilene er blitt vesentlig tyngre og mer motorsterke. Dekk blir dermed viktigere og viktigere!
Smale dekk - kan gi store utslag på kjøreegenskapene
Smale dekk med høy profil er langt mer ustabile enn lavere dekk, som kalles lavprofil-dekk. Jo tyngre bilen er, desto mer ustabil vil den være med smale høyprofil-dekk dersom bilen plutselig kastes til en av sidene.
Har man ting som sykkel eller boks på taket, flyttes tyngdepunktet enda høyere opp.
I en krapp sving eller ved en unnamanøver, vil et dekk med høy profil bevege seg mye mer sideveis enn et lavprofil-dekk. Det blir rett og slett mindre stabilt og mer vinglete.
- Jo bredere og lavere dekket er, desto mindre «gir det seg sideveis» i kritiske situasjoner. Muligheten for å komme seg unna noe som plutselig dukker opp i veibanen, er dermed vesentlig bedre. Få frem de beste egenskapene ved bilen din - les om Ultra High Performance dekk.
Hør på fabrikken som har laget bilen din og velg riktig dekk
Det er spesielt raske unnamanøvrer, som når et dyr, en gjenstand eller et barn plutselig kommer ut i kjørebanen, som er manges mareritt. Med høye og smale dekk vil bilen bruke lenger tid på å svinge unna, i tillegg til at sjansene for skrens og at man mister kontroll over bilen, øker.
Produktsjef i BestDrive, Torleiv Dalen Haukenes sitt råd: - Ha respekt for den originaldimensjonen som bilen er levert med. Bruk samme dimensjon sommer som vinter. Bilfabrikkene legger ned store ressurser på mye testing for å finne den perfekte dimensjonen. Den bør vi stole på.
Nyttige tips om dekk
Slitte og glatte dekk gjør at du lett kan skli ut av veien, eller ikke klarer å stoppe i tide dersom noe skulle skje. For å unngå overraskelser bør du sjekke mønsterdybden på dekkene dine jevnlig. Dette gjøres ved å måle dybden mellom mønsteret i dekkets slitebane som er midt på dekket. Mål alltid der det er mest nedslitt. Se krav til mønsterdybde som gjelder for sommer- og vinterdekk. Trenger du nye dekk kan du bestille dette i nettbutikken ved hjelp av vår dekk-kalkulator.
2. Lagre dekkene riktig for å bevare dekkets egenskaper og levetid.
Dekk skal helst stå mørkt, svalt og tørt. Dersom man ikke har tilpassede reoler anbefales det at hjulene lagres liggende, -stablet oppå hverandre. Eventuelt kan de henges opp, men pass da på at felgen ikke skades. Les om fordelene ved å lagre dekkene på dekkhotell hos BestDrive.
3. Husk ettertrekking!
Ikke mist hjulene i fart. Ettertrekk mutterne/boltene på hjulene etter ca. 50 km kjøring. Du kan gjøre dette hjemme med riktig moment, som du finner informasjon om i instruksjonsboken, eller du kan kontakte din lokale BestDrive.
4. Rengjøring av dekk og felger
Rengjør både dekk og felger før de legges bort for sesongen. Dekk bør ikke vaskes med petroleumsbaserte produkter, men med vanlig bilshampoo. Belegg av fastbrent bremsestøv bør fjernes med spesialprodukter for dette. Skyll godt av felg og dekk etter vask for å fjerne alle rester av såpe og eventuelle kjemikalier. Les mer om tips til vedlikehold av felg.
5. Bytte av dekk på firehjulsdrevne biler
Ved bytte av dekk på firehjulsdrevne biler bør man være oppmerksom på at visse typer firehjulstrekk er svært ømfintlig for ulikheter i rullediameteren. Bytter man kun to dekk kan dette skade drivverket på bilen, med svært store kostnader som resultat. Er du usikker på hvilken type firehjulstrekk du har anbefales det å skifte alle fire dekk samtidig.
6. Beste dekk bak!
Å plassere de beste dekkene bakerst gjelder både på bakgrunn av mønsterdybden og antatt kvalitet. Har man ulike hastighetsmerkinger på dekkene (anbefales ikke) skal de dekkene med høyest hastighetsmerking stå bak. Dette gjelder både for for- og bakhjulsdrevne biler!
7. Viktig med riktig lufttrykk
Riktig lufttrykk er avgjørende for dekkenes levetid og bilens kjøreegenskaper. I tillegg har det stor betydning for bilens drivstofforbruk, noe som igjen påvirker det totale CO2 utslippet. Bruk gjerne bilens oppgitte makstrykk, -legg til 10% for vinterdekk.
8. Bevar piggene til piggdekkene dine lengst mulig
Ikke kryssbytt piggdekk. Fest gjerne en lapp på dekkene som sier hvilken side hvert enkelt dekk har vært festet på når du skal legge de bort. Eks. «Høyre, fremre hjul» Setter du på piggdekkene annerledes siden sist sesong blir piggene tvunget til å jobbe motsatt vei og piggene kan løsne raskere.
9. Innkjøring av dekk er viktig uansett type
Uansett type dekk, pigg, piggfritt, nytt eller gammelt, er det viktig for et optimalt veigrep å kjøre inn dekkene for hver gang de settes på bilen. Dekkets gummistruktur må mykes opp da det er stivt etter å ikke ha vært i bruk. Nye dekk kan ha et belegg av silikon etter produksjonen. Dette er viktig å få slitt vekk. Kjører man MC er det helt vitalt at man er forsiktig de første milene!
Dette betyr koden på sideveggen til et dekk
Dekk kan inneholde ulike koder. Disse kodene kan ha betydning for hvilken type bil dekket er godkjent for, eller også vise til hva slags spesifikasjoner dekket har. Eksempelvis om det er et dekk som er produsert med en teknologi som gjør at et dekk reduserer innvendig støy, er punkteringsfritt eller annen nødvendig informasjon.
Kode på dekket | Dette betyr det |
* | Godkjent av BMW |
Acoustic | Teknologi som reduserer innvendig støy |
AR | Alfa Romeo |
ARR | Alfa Romeo Racing |
AML | Aston Martin |
AMP | Aston Martin |
AMR | Aston Martin |
AMS | Aston Martin |
AMV | Aston Martin |
AMX | Aston Martin |
AM4 | Aston Martin |
AM6 | Aston Martin |
AM8 | Aston Martin |
AM9 | Aston Martin DB9 Volante VA V8 |
A2A | Aston Martin |
A4A | Aston Martin |
A7A | Aston Martin |
AO | Godkjent av Audi |
AO2 | Godkjent av Audi |
AU | Godkjent av Audi |
B | Godkjent av Bentley |
B1 | Godkjent av Bentley |
BSW | Sort dekkside (Black Side Wall) |
C | Varebildekk (Commercial Van) |
C1 | Godkjent for Chrysler Viper |
ContiSeal | Punkteringsbeskyttet, selvtettende |
ContiSilent | Teknologi som reduserer innvendig støy |
CZ | Godkjent av Subaru |
DA | Dekk med visuell defekt, men godkjente egenskaper |
EMT | Extended Mobility Tire. Runflat fra Goodyear |
FO | Godkjent av Ford |
FO2 | Godkjent av Ford |
FP | Felgkantbeskytter for alufelg |
FR | Felgkantbeskytter |
FSL | Felgkantbeskytter |
G | Anbefalt for VW Golf |
GZ | Godkjent av Subaru |
G1 | Dekk med denne merkingen har diameter eller bredde som avviker fra dekk som ikke har denne merkingen. Det anbefales ikke å blande G1 med ordinære. |
HN | Hyundai |
HO | Honda |
HRS | Hankook Runflat System |
J | Godkjent av Jaguar |
JRS | Godkjent av Jaguar |
K1 | Godkjent av Ferrari |
K2 | Godkjent av Ferrari |
K3 | Godkjent av Ferrari |
L | Lamborghini |
LR | Land Rover |
LRO | Land Rover |
LTS | Lotus Elise |
LTS 2 | Lotus Elise 2 |
M+S | Mud and Snow. Indikerer at et dekk skal være bedre på slikt føre enn et ordinært sommerdekk. |
MC1 | McLaren |
MFS | Max Flenge Shield. Felgkantbeskytter |
MGT | Maserati |
MO | Godkjent av Mercedes-Benz |
MO1 | Godkjent for Mercedes-Benz SL65 AMG |
MOExtended | Runflat for Mercedes |
NCS | Noise Control System. Teknologi som reduserer innvendig støy |
NHS | Not for Highway Service. Ikke for landeveisbruk |
NST | Noise Shield Technology. Teknologi som reduserer innvendig støy |
N0 | Godkjent av Porsche |
N1 | Godkjent av Porsche |
N2 | Godkjent av Porsche |
N3 | Godkjent av Porsche |
N4 | Godkjent av Porsche |
N5 | Godkjent av Porsche |
N6 | Godkjent av Porsche |
OBL | Outlined Black Letters. Bokstaver på dekksiden med uthevet siluettskrift. |
OWL | Off White Letters. Bokstaver på dekksiden med uthevet hvit siluettskrift. |
OWT | Outlined White Letters. Bokstaver på dekksiden med uthevet hvit skrift. |
PE | Godkjent av Peugeot |
QZ | Godkjent av Mini |
R01 | Audi Quattro, RS4, RS6 og R8 |
R02 | Audi Quattro, RS4, RS6 og R8 |
RB | Sort skrift med hvit kant (siluett) |
RBL | Uthevet eller innfelt sort skrift |
RF | Re-inforced. Forsterket dekk med høyere lasteevne. |
RGL | Uthevet gullskrift |
RPB | Rim Protection Bar. Felgkantbeskyttelse |
RWL | Raised White Letters. Uthevet hvit skrift |
SB | Serrated Black Letters. Taggete sort skrift. |
SBL | Serrated Black Stripe. Taggete sort stripe |
SCT | Sound Comfort Technology. Teknologi som reduserer innvendig støy |
SSR | Runflat fra Continental. Dekk som muliggjør fortsatt kjøring etter punktering. Inntil 80 km i max 80km/t. |
TL | Tubeless. Slangeløst dekk. |
TO | Toyota |
T0 | Tesla |
TT | Tube Type. Dekk som krever slange |
VO | Godkjent av Volkswagen |
VOL | Godkjent av Volvo |
WL | White Letters. Hvit skrift på dekksiden |
WSW | White Side Wall. Hvit dekkside |
WW | White Wall. Hvit dekkside |
WWW | Wide White Wall. Hele dekksiden er hvit |
XL | Extra Load. Dekk med høyere belastningsindeks enn standard |
ZP | Zero Pressure. Michelins runflat system |